Je volledige klantenlijst vind je onder de knop Relaties > Klanten.

Door in het witte vak van een kolom te klikken kun je zoeken in het onderwerp van de kolom, bijvoorbeeld naam of adres.

Wil je je klantenlijst sorteren op een bepaalde kolom, bijvoorbeeld op postcode? Klik dan in dit geval op het woord 'postcode'.


Knoppen

Nieuw

Met de knop 'nieuw' kun je een nieuwe klant toevoegen.


Bewerken

Wil je de gegevens van een klant bewerken? Selecteer dan de gewenste klant en druk op de knop 'bewerken'. Dubbelklikken op de klant kan ook.

Vergeet na het maken van de aanpassingen niet op de knop 'opslaan' te klikken, links in het klantscherm.


Verwijderen

Met de knop verwijderen kun je een klant uit je klantenlijst verwijderen. De facturen, auto's et cetera van deze klant komen vervolgens onder passanten.


Selectie

Wil je een selectie maken in je klantenlijst, bijvoorbeeld op APK-datum, klik dan op de knop 'selectie'. Vervolgens heb je de mogelijkheid tot verscheidene selectie-criteria.

Wanneer je een mailing wilt versturen maak je ook eerst een selectie via de knop 'selectie'. Wil je al je klanten een bericht sturen, klik dan het vinkje voor de kolom 'naam' aan. Het programma selecteert nu direct al je klanten.


Mailing

Indien je een mailing wilt uitsturen, maak je eerst de te mailen tekst aan in de tekstverwerker. Deze vind je ook onder de knop 'relaties'. Hier stel je je mailing op. Vervolgens doe je in je klantenlijst een selectie van de te mailen klanten. Dit kan door alle klanten in een keer te selecteren door het vinkje voor de kolom 'naam' aan te zetten, door via de knop 'selectie' een specifieke groep te selecteren die voldoet aan de door jou ingevulde voorwaarden, of door handmatig de te mailen klanten te selecteren door het vinkje voor de naam van de klant aan te zetten.

Hierna klik je op de knop mailing, waar je vervolgens de juiste tekst kiest en of je alleen wilt mailen, printen of SMS-en. In het geval je gaat mailen kun je ook nog het onderwerp van de mail aangeven.

Je kunt APK-mailingen ook automatisch laten versturen. Meer informatie hierover bij de Autoinstellingen.


Spamfilters

Helaas hebben wij geen invloed op de spamfilters van je klanten. Mocht je van je klant te horen krijgen dat deze de mailing of factuur niet ontvangt, laat je klant dan in zijn of haar spamfilter kijken. Als de mail hier in zit vraag de klant dan om jouw mail-adres te markeren als veilig, zodat in het vervolg jouw mails beter worden doorgelaten.

Lees meer bij Emailinstellingen over hoe je de kans dat je mail in de spamfilter terecht komt iets kunt verkleinen, door je mailingen en facturen te versturen via je eigen e-mailserver.


Printen

Met de knop printen kun je je complete klantenlijst printen. Je kunt bij 'volgorde' ook nog aangeven hoe de lijst geprint moet worden, op volgorde van naam, postcode of plaats.

Wil je een selectie printen? Maak dan eerst de selectie aan (zie de kop 'selectie') en druk vervolgens op printen. Het systeem print nu alleen de geselecteerde klanten in de door jou gekozen volgorde.


Exporteren

Met de knop 'exporteren' kun je je volledige klantenlijst exporteren. Wil je alleen een gedeelte exporteren, maak dan eerst een selectie aan (zie de kop 'selectie') en klik vervolgens op 'exporteren'.

Je kunt de klanten (met emailadressen) ook exporteren naar MailChimp. Meer hierover lees je hier: Koppeling met MailChimp.


...

Onder deze knop kun je de volgende functies uitvoeren:

  • Klanten samenvoegen
    • Wil je twee klanten samenvoegen, zet dan het vinkje voor de te samenvoegen klanten aan. De laatst aangevinkte klant blijft bestaan. Na het aanvinken klik je rechts in je scherm op de drie puntjes en vervolgens op 'klanten samenvoegen'.
      Let op: alleen de objecten die aan de klant hangen die worden overgezet, er wordt verder geen informatie overgezet of samengevoegd.
  • Importeren
    • De knop om een bestand (klantenlijst) te importeren vind je onder de drie puntjes (rechts in je scherm).