Wanneer u in het overzicht van de werkbonnen de werkbon gekozen heeft waar u aan wilt gaan werken, komt u in het werkbonnenscherm. Hier ziet u de inhoud van de werkbon zoals deze door u of een van uw collega’s is aangemaakt in AutomaaT. In het scherm vindt u onder andere de klantgegevens, de autogegevens, mogelijke diensten (zoals raadplegen, APK afmelden en de externe koppelingen), maar ook de eventueel beschreven opdracht (NB: wanneer er in AutomaaT bij het aanmaken van de werkbon geen opdracht is ingevoerd, dan is dit scherm leeg) en de inhoud van de werkbon. Op de werkbon kunt u de volgende acties doen:


Registratie starten

Met de knop ‘start’ onder het werkbonnummer kunt u uw werkzaamheid starten. De timer gaat nu lopen en wordt groen. De knop ‘start’ verandert naar ‘stop’. U kunt de timer stoppen door deze knop in te drukken. Indien u de knop ‘klaar’ indrukt stopt de timer automatisch en krijgt u de vraag of u zeker weet dat u de werkbon wilt voltooien. Indien u ‘ja’ ingeeft wordt de bon afgewerkt en komt u terug in het scherm met het overzicht van de werkbonnen van de werknemer. Indien u ‘nee’ ingeeft kunt u gewoon weer verder werken.


Artikel toevoegen

Met deze knop kunt u een artikel toevoegen aan de werkplaatsbon. Wanneer u op de knop ‘toevoegen’ klikt kunt u vervolgens zoeken op artikelnummer of omschrijving. Wanneer u het juiste artikel selecteert worden op de tablet automatisch de prijs en het juiste grootboek voor de boekhouding gekozen. Indien nodig kunt u het aantal en de prijs hier wijzigen. Met de knop ‘opslaan’ neemt u het artikel mee naar de werkplaatsbon waar u mee bezig bent. U ziet nu dat het artikel toegevoegd is aan de werkplaatsbon.


Tekstregel toevoegen

Met de knop tekstregel kunt u een tekstregel toevoegen aan de werkplaatsbon. Hier kunt u gebruik van maken wanneer u bijvoorbeeld een bepaalde handeling aan de auto wilt uitleggen aan de klant. U kunt hier een prijs aan hangen, maar dit hoeft niet. Wanneer u een prijs aan de werkzaamheid hangt, dient u wel een grootboek in te geven, omdat AutomaaT moet weten wat bijvoorbeeld de BTW soort voor de handeling is. In de meeste gevallen zal dit GB 1 zijn, maar voor bijvoorbeeld margeartikelen dient een andere grootboekrekening geselecteerd te worden.


Onderhoudsbeurt toevoegen

Via de knop ‘onderhoudsbeurt’ kunt u vooraf in AutomaaT aangemaakte onderhoudsbeurten selecteren. Dit zijn groepen artikelen die vaak bij elkaar horen, bijvoorbeeld bij een grote beurt. Zo hoeft u niet ieder artikel steeds los in te geven, maar kunt u een standaard template pakken. Vanzelfsprekend kunt u hier nog wijzigingen in aanbrengen of regels verwijderen. Dit doet u via de ‘bewerken’ knop. De onderhoudsbeurt maakt u in AutomaaT zelf aan onder Magazijnadministratie  onderhoudsbeurten.


Bewerken

Met de knop ‘bewerken’ kunt u reeds ingevoerde regels bewerken. Ook vindt u hier de knop ‘verwijderen’. Deze knop verwijdert in een keer de gehele regel.

NB: wijzigingen of toevoegingen die u aan de werkplaatsbon doet worden automatisch direct opgeslagen.


Klantgegevens

Wanneer u op de klantgegevens tikt opent een nieuwscherm met hierin alle in AutomaaT bij de klant bekende gegevens. Hier kunt u eventueel dingen toevoegen of wijzigen en vervolgens opslaan met de knop ‘opslaan’. Ook kunt u hier een memoblok toevoegen of indien gewenst de facturen bij deze klant inkijken.


Autogegevens

Indien u op autogegevens klikt vindt u hier allerlei gegevens over de auto, zoals het bouwjaar, technische gegevens, historie over het voertuig en het memoblok. Naast de autogegevens vindt u ook het icoontje [BAND] voor de bandenopslag. Via hier kunt u de opgeslagen banden van dit kenteken vinden. Met het icoontje [FOTOTOESTEL] kunt u foto’s aan het kenteken toevoegen, bijvoorbeeld van schades.


Diensten

Onder ‘diensten’ vindt u: - Raadplegen: Met deze knop kunt u de voertuiggegevens van het kenteken opvragen. - APK afmelden Met deze knop kunt u het voertuig APK afmelden. Het afmeldscherm werkt het zelfde als in AutomaaT zelf. U geeft de kilometerstand in, het resultaat en u geeft aan welke gebreken er geconstateerd zijn. - Externe koppelingen Met de knop ‘externe koppelingen’ kunt u onderdeelgegevens ophalen bij uw onderdelenleveranciers, bijvoorbeeld Aldoc, MijnGrossier, GHS, et cetera. U klikt hiervoor op de gewenste leverancier, waarna een nieuw scherm opent. Hier zoekt u het gewenste onderdeel. Met de knop ‘sluiten en meenemen’ kunt u vervolgens de gegevens meenemen naar de werkplaatsbon.