Het kan voorkomen dat er een verschil zit in debiteuren of crediteuren. Het verschil zie je als je naar de facturen-/rekeningenlijst gaat > Openstaand > Totalen.
Wanneer je hier een verschil ziet is er een stappenplan om te kijken waar het verschil vandaan komt:
- Controleer of er facturen zijn die niet doorgeboekt zijn. Dit kun je zien doordat het boekstuknummer op 0 staat. Deze facturen kun je vervolgens doorboeken door ze te selecteren > rechts-bovenin de 3 puntjes > Opnieuw doorboeken.
Is er hierna nog een verschil over dan moeten we dieper in de boekhouding gaan kijken:
- Controleer of de saldo's van het beginsaldo kloppen. Ga naar de facturen-/rekeningenlijst > rechts-bovenin de 3 puntjes > Opstaand per. Vul hier de eerste datum in wanneer je met de boekhouding in GO bent begonnen, bijvoorbeeld 01-01-2023.
Is er bij Totalen een verschil, dan zit er een verschil in de beginbalans. Controleer of de openstaande facturen/rekeningen van het vorige boekhoudpakket er goed in staan en dat het beginsaldo van die periode goed staat (dit kun je kijken bij Financieel > Balans door daar naar dezelfde periode te gaan en te kijken bij het beginsaldo van Debiteuren/Crediteuren).
Klopt het beginsaldo niet? Zorg er van voor dat de correcte facturen/rekeningen open staan vanuit het vorige pakket en corrigeer eventueel de beginbalans in de boekhouding. - Is er hierna nog een verschil? Bel onze helpdesk op 0341-355855. Wij kunnen dan controleren of er eventueel op de achtergrond verschillen zitten in de boekingen.